Monday, October 27, 2008

stay black stay black stay black



the owners of the bar Layer Cake Lounge in Stockholm just recently decided to fire some of the staff cus they were making the place attractive for black people n they said they don't want "that kind of people" as regular customers.... SUM REAL RACIST MF SHIT UP IN HERE.... so I'll just quote James Hall: WE'RE ALL BLACK CUS WE'RE ALL FROM AFRICA.

bitches.

YES WE CAN. YES! FOR OBAMA

an article I wrote concerning the election & the racism in the states... in swedish though...

13 comments:

Anonymous said...

One love, One heart, Lets get together and feel alright...

Unity kills fascism. thats why the Fascists killed Robert Nesta Marley. and they killed Hendrix as well.

all things will be made known. and when that happens there will be peace.

Anonymous said...

klubbkulturen har ett stort problem och det är alla fucking fördomar som te.x gör att vakerna blir cp pga av ägare som tror att cashen ligger i backslick-kidsen. och nu detta, att barpersonal får kicken?

fuck racism,

Anonymous said...

men det är väl hiphhop klubb där i helgen?
hur går det ihop?

Anonymous said...

att det är "hiphop" klubbar där mörka har svårt att komma in är inget konstigt om man ser till historian.

kolla en gammal film eller en film om gammal tider så kan du se svarta jazz musiker spelar i klubbar där det står "whites Only" vid entrén till klubban.

det förgångna och nutiden. går inte att separera oavsett hur mycket visa vill låtsas att "då var då och nu är nu. its all now. och så länge man inte vill erkänna problemet, kommer problemen bestå.

"no such thing as race, only branches of the family" -Labtekwon

detta är syskon bråk det här. det gäller att sitta när och prata ut och varje barnet måste få chans att säga sitt mening.

även uttalet nazisterna, alla känslor och åsikter kommer nånstans ifrån. undersökning och diskussion är långt mycket bättre än censur

Anonymous said...

en sak till. jag tycker faktist att en ägare till en klubb har all rätt att välja sin klientel. de ägar klubban den är deras egendom. ungefär som deras hus eller lägenhet. låt de ha den vib de vill ha, oavsett hur trist det må vara.

istället för att klaga på de våre det bättre att alla störa "hiphop" profiler, och gäster som änser sig vara "nere med så kallad svart musik" slutade besöka de klubbarna. ägarna vill ha lite krydda, men obs. inte för mycket. vill de inte ha mångfäld så låt de vara helt utan, och se hur det funkar för de

jag till ex. har varit in i East (en annan rasist "hiphop och rnb" klubb, if you didnt know?) bara två gånger. uppoffringer jag gjörde under särskilda förhållenden. den tredje gången jag gick ditt (nyligen) var en sån särskild grej. jag och mina två ljus hyade (men identifierad som svart) kompiser kom inte in.

det stod en mörk man på uteserveringen (som jag har träffat några gånger förut) som kollade på under tiden vi väntade för att se om vi kom in eller inte.

när han såg att vi inte kom en log han mot mig. vet inte vad han menade med det men det kändes inte som medlidande.

oh yeah. den första gången jag inte kom in på en klubb i sthlm för flera år sen. var det en "svart" (mörkare än mig) dörrväkt också. jag ville inte ens ditt. bara följde med nån som ville prata med nån där inne. väkten sa rakt ut till min kompis att det var redan för många svarta där inne enligt klubbägaren.

kan inet förstå att det fanns svarta där inne över huvudtaget. och ännu mindre hur en svart man kunde forma sig att stå vid dörren. eller jag förstår. visa har jävligt svårt att stå rakt.

whatever. they dont play real hiphop at those klubbs anyway.

i dont feel anyway about it really. if i'm not there its not the place to be. thats how i see it. i got a gigantic ego. its only natural. when someone gets pushed down all they time. they either get flattened or the develope rediculously big muscles.

just listen to the message (one two and 3) and then look at melle mel.

http://www.youtube.com/watch?v=2tJR09b-Tsc

"unless you be an athlete or a rapstar, you'll master tha art of realisin' how black you are" - Melle Mel

Anonymous said...

ja.
steady mobbin på fredagen.
one...

Anonymous said...

Jag är Nöjesansvarig på Layer Cake Lounge.

Nyligen fick en bartender på Layer Cake Lounge sparken.
Flera personer har hört av sig till mig och frågat varför. Jag var tyvärr inte med på mötet där hon sparkades så jag kan bara berätta vad jag vet och vad hon och ägaren har sagt till mig.

Ägaren hävdar att hon hade dåliga kassor och tyckte att det var skumt då hon var den bartender som hade mest erfarenhet, och han ansåg att hon dessutom hade fler kunder vid sin kassa än de andra bartenderna.
Han visade mig några kassarapporter och den sparkades kassor var ca 20%-30% lägre än de andras. Han provade att placera henne i andra kassor, med samma resultat. Han misstänkte att hon bjöd lite för många gäster på gratis sprit.

Bartendern hävdar att ägaren sa att hon fick sparken för att hon drar dit för många svarta gäster.

Det är ord mot ord. Jag känner och tycker om dem båda två och tycker att hela situationen är väldigt tråkig. Jag kan bara säga att alla är välkomna till Layer Cake Lounge, så länge man har vårdad klädsel. Vårdad klädsel betyder: Inga kepsar, sporttröjor, t-shirts m.m. Man måste inte ha backslick och kavaj, men man ska iaf ha klätt upp sig när man kommer till Layer Cake Lounge. Man kan faktiskt vara “Hiphop” med stil och klass.

Jag vill även påpeka att en av vakterna och kockarna på Layer Cake är svarta. Ägarens bästa vän är svart. Min pappa är svart och jag hade aldrig jobbat med Layer Cake om jag trodde att det fanns någon typ av rasism på företaget.

Ciao

Anonymous said...

Jag har ingen aning om vem eller varför npn har blivit sparkad på denna b bar och jag bryr mig inte heller. Men jag måste bara undra varför är det bara skitställen som har "vårdad klädsel" som kriterie? Finns det nått ok ställe i stockholm som inte släpper in någon med t-shirt?

"Vårdad klädsel betyder: Inga kepsar, sporttröjor, t-shirts m.m. Man måste inte ha backslick och kavaj, men man ska iaf ha klätt upp sig när man kommer till Layer Cake Lounge." Den mening är så efterbliven att den är närmast komisk. Vem fan vill ens gå till Layer Cake Lounge? Ni har antagligen inte än normal skön gäst och kommer aldrig att ha med en sån policy. Det är ni och nån alkiskrog på götgatan. Är jag i era trakter tar jag häldre en drink på pontus med sneakers, tshirt och keps på mig, det stället har i allafall halv ok mat. By the way, Nöjes ansvarig på det stället va gör man då?

Anonymous said...

jag känner inte den som blev sparkad jätte bra. men jag har pratat med henne några gånger. sist jag pratade ansiktet mot asiktet med henne i somras ville hon att jag skulle följe med till någon ställe på stureplan. jag sa "nej, jag känner inte för det" och det upstöd en diskussion om rasism på klubbar.

hon försökte att påstå att det inte var så mycket rasism. jag tyckte hon verkade lite naiv. eller så kör hon någon strategi som tex, "om jag nekar rasisms existans, så känske jag minskar rasisms kraft i samhället?". och jag kan medje att en sån strategi kanske har sin plats och tid också, eftersom jag tror att vi delvis skapar verklighet med det vi tror på.

men det jag ville komma till är att jag har svårt att tro att personen som blev sparkad skulle hitta på en sån historia, när hon har haft så svårt att ersänna rasisms existens tidigare. och inte bara till mig. jag har en kompis som sa att hon har vägrat att hålla med honom också vid ett annat tillfälle då han talade om rasisms utsträckning i stockholm och sverige.

congratulations on your "dressed up" policy. your only about 15 plus years behind american clubs to use that trick. when i was in the states that policy never bothered me though. because like the person above me said. the clubs that have a good vibe and the coolest atmosphere never worry about how a person is dressed.
also i don't know why people who are only interested in maximizing profits even start clubs. of course you want everthing to go around. but if your just trying to get richer you should not be involved an anytype of kultural endeavor, thats bad for your karma, trust me.

but also i always understood that people who aren't really down, need to have a place were they can pretend like they are down. so clubs need to exist for them too i suppose. its all good. theres a spot for everyone.

oh by the way. that argument about "black people" being involved in the company is a really weak one. rasist people have had black "employees" for hundreds of years and slaves as well. in america we have a concept of the "house nigger and the field nigger". if your not familiar with it. you can look it up somewhere. an example of a field nigger would be like... Mos Def, an example of a house nigger would be like Colin Powell or even Obama(don't mean to rain on anyones parade). ok i'll rain a lil' bit. Obama is related to people in the last administration. the powers that run america are still out to conquer the world, the same as before. but now everyone is going to lie down and except it. but thats another discussion. back to the lecture at hand.

rasists "whites" have often even had so called "black friends". and they can usually be overheard by other "whites" saying things like, "he's not like the other niggers, he's one of the OK ones".

ok thats enough for today. peace in good will towards men (and women!) amen.

Anonymous said...

Men om ni inte känner henne så sluta spekulera. Det är dethär som är grejen med sthlm eller överhuvudtaget. Folks jävla spekulationer som slutar i osanna rykten. Orka! Känner inte henne eller känner till historien kring LCL så spekulera inte heller för det skapar bara missförstånd och onödigheter.
På allvar är det någon av er inklusive du som skrivit texten som ens vet hur det ligger till till 100%? Nej trodde väl inte det heller.
Att det skulle vara rasism inblandat i sparkandet kan jag lova er att det inte är då han som äger stället och alla som jobbar där är invandrare.
Men däremot kan jag hålla med om vårdadklädel grejen...fine jag tycker oxså man kan klä sig med klass och att bara för att man lyssnar på hiphop så behöver man inte ha baggy jeans men samtidigt så är vi alla olika och bör respekteras för det. Mångfald lixsom!!! Är folk för full bråkiga osv fine släpp inte in dom men alla kommer vi dit av en anledning för att festa, så har man åldern inne bör man få komma in vit som svart hiphoppare som stekare...
Men snälla folk, sluta spekulera i sånt ni inte har koll på, skapar bara onödigt ont!

P.s Jah varför blev det engelska helt plötsligt?

Emeli Pontén said...
This comment has been removed by the author.
Emeli Pontén said...

Jag känner bartendern som sparkades men jag känner också nöjeschefen... jag litade på bartenderns ord när jag fick höra historien direkt av henne och de exakta ord som hade sagts, hade ingen anledning att tvivla... därför publicerade jag inlägget, skulle det uppkommit ur rykten hade jag självklart inte gjort det...

Rasism i klubbvärlden är ett omtvistat fenomen så det har varit bra att detta inlägg startat en ny diskussion, även fast det fortfarande råder frågetecken om vad som egentligen hände... det behövs mer diskussioner ang. rasism i Sverige eftersom den inte är så tydlig som i exempelvis U.S.A., men den finns här på olika nivåer... jag har väldigt många vänner av osvenska ursprung och hudfärger så jag har fått höra de mest upprörande historierna...det måste ske en förändring här...

p.s. använd vilket språk du vill bara du kan göra dig förstådd... det är egentligen bättre med engelska eftersom jag har många utländska läsare som är nyfikna på vad som sägs här...

Anonymous said...

this is a sensitive issue. and it takes a great degree of self control to keep to the issue and not make personal attacks. but the issue is important to me so i'm gonna stay respectful in this forum.

if anybody wants to get into a battle of words with me. look me up. im james hall on facebook and im www.myspace.com/jahrhythm. or you can challenge me face to face next time you see me out some where. ok. nuff a that, for now.

i'm going to respond in the order of the questions/statements of the last Anonymous person.

i do know the person. i said that i didnt know her really well, as in we are not best friends. and we do not normally hang out.
i do know her side of the story (no speculation involved here) because we are friends on facebook, where she made known why she was fired. and i discussed it with her online before this article appeared.

you are the one speculating about who or what i know or don't know. and therefore you are the one creating missunderstanding.

i am telling what i know. nothing else. here's something else i know. i got an invitation to go to layercake lounge from one of two celebrity hiphop djs who were going to play hiphop there. on the invitation there was nothing stated about a guest list a dress code or any such thing. by the way i didnt have on any sportswear except for some clean air ones that are all black and look quite smart if you ask me. plus i usually where a designer 3 quarter length wool coat that also looks quite nice. my friend had on a new era cap. ok whatever...

i showed up at the door with my own brownskin and a brownskinned friend. the doorman asked if we were on the guestlist. i said i "no, i didnt know that there was one". he said, "tonight you have to be on the list or you have to be a "stämgäst" (regular guest)".

i just turned around and walked away. i could have told him to talk to one of the celebrity dj's because they both know who i am, or i could have told him that i had been invited. but when i saw myself being discriminated against. i didnt want to go in. in my ears the guard was telling me that i was about to go into a corny (wack) club. i'm not interested in hanging out at cornball clubs

its funny because layercake advertises itself as catering towards an older crowd. "för er som är över 25 och saknar ett skön ställe att hänga på". or something like that is usually what it says on event announcments.
im 36 and my friend that was with me is 34. me and my friend usually hear that we look young. but the guy didnt bother to check our i.d.

once again, immigrants being involved with, working at a place or even owning a place. does not cancel out the possibility of racism. immigrants and people with non-nordic backgrounds are often racist against each other. even more so than so called "whites" a lot of times because they are so desperate to fit in. plus they/we are affected buy the same media that helps "white" people to be afraid of "others".

i agree with your comments about everybody that shows up should be let in as long as they are not causing trouble. good point.



why did i start writing in english? it is my first language. i am an american for as many generations as can be traced back. i have been in sweden for 11 years and have made it a point to understand and be able to make myself understood in the local language.

most people here, especially in stockholm speak both english and swedish. so i feel free to change languages depending on what language comes into my head first when talking or writing. plus i know that there are actually many people even in sweden that do not understand swedish.

by the way, i have to big up trinity sound system real quick. the last two years i have been hitting up there random engagements and having a good time. but recently ( a few months ago i believe) they have found a regular home again at Bysis in Mariatorget. i havent even been there yet. shame on me. thats where i'm going next friday. big up daddy boastin and crew. bo! bo! bo!

matter of fact i may even attempt to go to layercake lounge again someday. but for that to happen someones gonna have to contact me and tell me i'm on the guest list and i expect some free drinks from the bar. oh and there will have to be decent music as well. aaaand. the door person will have to make sure not to give me any funny looks cause i may not even bother mentioning that i'm on the list. i'll just walk off again. i dont give a fuck, whuuut!

"...let loose the juice when i do rock, i'm too hot, some say i got more juice than tupac, straight outta DeeCeeeeee (l lived in the Bricks as well) you heard me, my brother. i'm laughin. hehehehehehe time 4 sum aksion...

one.