Sunday, April 29, 2007

voulez vous danser avec moi..?

ATTENTION. tillägnade helgen The French Connection på dansens hus som lockat hit franska dansare av världsklass.. Salah, Michel "Meech", Didier, Karl mfl.. och jag säger bara MERCEYY Martin Ferretti och alla andra som jobbat för att göra dessa dagar möjliga.. TRÉS fantasticccc. Sverige har tyvärr en ganska lam och stiff danskultur utanför dansskolor och dansstudios och det märktes även här.. de som var på plats var till stor del dansare.. men likväl var fredagens och lördagens shower slutsålda.. man börjar undra hur det kunnat uppstå en sådan klyfta mellan dansare och klubbarna i sthlm.. satt och grubblade på det mitt i poppandet, lockandet, hiphoppandet och houseandet.. insåg att problemet är att det helt enkelt inte finns golv därute som är attraktiva nog.. dansarna har sina egna jams, egen musik, egen gemenskap.. det är ju otroligt fint, men tyvärr är dessa jams väldigt exkluderande och kräver aktivt dansande för att överhuvudtaget få nys om dem.. dessutom kan lokalerna vara av ganska oinspirerande slag.. mais maintenant.. ECOUTEZ.. 2.35:1/Berns introducerar en dansdel där franska proffs + sthlms danselit nu invigt några kvadratmeter efter lördagens battles, och trots att de typiskt franskt dök upp halvfyra (klubbarna i paris stänger generellt vid sex på morgonen) hade de trés trés trrrés DRÔLE och 2.35 upplevde sin bästa halvtimme någonsin.. saurabh nekade muthafuckin lena ph samma kväll och säkert hundra såpaskådisar/brats.. äntligen en klubb med fingertoppskänsla.. VIVE LA SAURABH & INGMARI

ET AUSSI.. var en stubborn jävel men när alla trettio dansare hivats in var det saurabh som tackade mig och gav mig ansvar för dansdelen.. så nu kommer jag vara ett sånt där asshole i dörren som viftar in vissa förbi folk som köat näsan röd och en "mood in the 'tood"..


p.s

varje år arrangeras Juste Debout i Paris och oavsett danskompetens är det ett event jag rekommenderar GRAVEMENT > > > www.justedebout.fr

kommer lägga upp bilder och eventuellt filmklipp från lördagens battles på min myspace inom kort..

No comments: